Lønadministration gør det lettere at overskue udbetaling af lønnen

Tænk dig tilbage til en tid, hvor man havde en masse daglejere, hvor man havde aftalt betalingen på forhånd, og så fik man pengene i hånden efter endt arbejde, som man så kunne bruge, som det lystede en.

Hvis pengene udeblev, så ville der jo opstå et oprør, men man må sige, at det er en nem og velkendt og måske ældste måde at betale en løn på: der udføres en service, og man får et beløb for dette, som man ofte har aftalt på forhånd.

Siden er der jo sket meget, hvor man skal betale skat af ens løn, så er det ATP, arbejdsmarkedsbidrag, feriepenge og meget andet, som man skal holde styr på.

Meget af dette skal man som lønmodtager selv holde øje med, om det bliver gjort korrekt, men selv i dag bør man lige tjekke ens lønseddel, om den er korrekt; og den bliver da oftest nu om dage skrevet på et mere forståeligt sprog.

Det digitale gør lønadministrationen nemmere

Havde man så mange medarbejdere, så skulle man næsten have en lønafdeling, der tog sig af den slags med at udbetale lønnen, hvor man virkelig skulle regne nøje efter, at man fik det, som man havde krav på efter aftale i ens ansættelseskontrakt, hvis der var overarbejde, helligdagsarbejde, aftentillæg og mere til.

Dog kunne der ske fejl – og det sker der stadig – og så var det den enkelte ansatte, som stod med skægget i postkassen, for man havde jo fået sagt ja til den lønseddel, om man så havde fået for meget eller for lidt.

Man fik måske pengene udbetalt, så man selv skulle sætte dem i banken, og fik Skat ikke sin andel, kunne de komme efter en.

I disse tider er man begyndt at digitalisere det med lønadministrationen i høj grad, og det har gjort det meget lettere at holde fokus og overblikket på, om pengene bliver de rette udbetalt.